Wednesday 1 May 2013

Mayday


I dag, den første maj, er det som nogle måske ved ”arbejdernes internationale kampdag”. I år falder den da i det mindste på en onsdag, altså hvad der ellers for de fleste ellers ville have været en arbejdsdag. Jeg har altid fundet det forkert, at arbejdernes dag kan falde på en søndag. I England ved de, hvordan man gør den slags. De fejrer altid dagen den første mandag i maj – så er man helgarderet – mandag falder sjældent på en søndag.

Den første maj hedder på engelsk også ”May day”. Det må man endelig skrive i to ord, for ”mayday” i ét ord er noget andet. Det er den mest akutte form for nødråb ved nødmeldinger fra skibe og fly, hvor man gentager det tre gange efter hinanden "Mayday, mayday, mayday!". Dette nødråb har ikke noget med maj at gøre, men kommer fra fransk ”m'aidez”, som betyder "hjælp mig". Når jeg har hørt nødråb fra franskmænd, der har været for langt ude at svømme, synes jeg nu nærmest, at de råbte på Oskar. Jeg har senere lært, at det ikke er ”Oskar”, men ”au secour”. (Det er en bøn om at man skal komme ud at redde dem). Fransk er ikke altid lige let.

May day derimod er noget med ”majstang” og alt det der, men det skrev jeg vist noget om sidste år på den første maj, da jeg skrev om Valgborgsdag, endnu et andet navn for den første maj.

Men tilbage til arbejdernes dag. På engelsk skelner man mellem ”Worker's Day”, ”Labor Day” og ”Labour day”.

Worker's Day er ”arbejdernes dag” - i England altså på mandag, men hos os i dag.

Labor Day er en dag, hvor man i USA fejrer hvad arbejderne har opnået, og den falder den første mandag i september. Det kan her endvidere bemærkes, at amerikanerne skriver labor i stedet for labour, de skal nemlig spare.

Labour day er noget tilsvarende visse andre steder i verden. I Australien falder den ikke på samme dag i alle territorier. Det man fejrer er opnåelsen af en otte timers arbejdsdag, og den kaldes derfor nogle steder for ”Eight Hours Day”. I Canada er det som i USA den første mandag i september. I Jamaica er det den 24. maj, en dag hvor man tidligere fejrede ”Empire Day” på dronning Viktorias fødselsdag, for hvad hun gjorde for at frigøre slaverne på Jamaica. I New Zealand er det den fjerde mandag i oktober, som i Australien med en vis tilknytning til (problemerne med) indførelsen i sin tid af en otte timers arbejdsdag. I Trinidad og Tobago er det den 19. juni til minde om årsdagen for en arbejderopstand i 1937.

Så ved du det, hvis du skulle befinde dig et af de pågældende steder den pågældende arbejderdag - og så har jeg vist arbejdet nok for i dag ;)

No comments:

Post a Comment