Saturday 8 September 2012

Underblik


Da jeg syntes, at jeg var ved at miste underblikket under situation foretog jeg en lille undersøgelse via en googling på nettet. Min søgning på ”underblik” gav ca. 368 resultater. Til gengæld kan jeg nævne, at min søgning på ”oversøgelse” kun gav 1 resultat, siger og skrive ét. Nu må jeg vel hellere indrømme, at mange af underblik-resultaterne vedrørte spørgsmålene, om det modsatte af overblik er underblik eller om ordet underblik overhovedet eksisterer. Derudover kan jeg meddele, at domænenavnet underblik.dk er optaget (det kunne se ud til at være gået under, men det er under alle omstændigheder optaget). En del opfatter åbenbart underblik som det man kan overskue, undskyld jeg mener underskue, fra neden, for eksempel med et barns øjne. Barnet, der kigger op i den store verden, og prøver at skaffe sig et underblik. Er det måske ikke poetisk beskrevet? Enkelte mindre nette netbrugere hentyder åbenbart til et blik op under skørterne, men det finder jeg nu at være under bæltestedet.

Jeg må altså konstatere, at ordet underblik findes og bruges. Jeg har hermed oven i købet bidraget til at det er blevet brugt endnu et par gange. Dernæst vil jeg gerne understrege at kagedåser i blik efter min beskedne mening har både et overblik og et underblik. Jeg er også af den overbevisning at når en øldåse er tom, kan man vende den om og kigge lige ned på dens underblik (vent nu til den er tom!) Det giver ligesom et andet blik på tilværelsen. Et forunderligt blik.

Ud over overblik og underblik har vi naturligvis også sideblik. En googling på ”sideblik” gav mig ca. 36.100 resultater. Det er lidt for meget for mig til en intensiv undersøgelse, så det vil jeg hermed afstå fra. Og dog, måske er det et ekstra blik værdigt, siden hen …

Jeg må dog foreløbig sige, at jeg synes, at jeg har udvidet mit udblik ved at få et inderligere indre indblik i blikkenes verden. Det må man ikke undervurdere. Ud at se med …

Hvor vender du nu blikket hen? ;)

No comments:

Post a Comment